Salomon Jadassohn

Salomon Jadassohn (ur. 13 sierpnia 1831 we Wrocławiu; zm. 1 lutego 1902 w Lipsku) – niemiecki kompozytor, pianista, teoretyk muzyki i pedagog. (wyznanie mojżeszowe)

Salomon Jadassohn
Salomon Jadassohn.
Źródło: Wikimedia Commons

Genealogia

Ożenił się z nauczycielką śpiewu Helene Friedländer (1843–91).

Życiorys

Salomon Jadassohn uczył się we Wrocławiu gry na fortepianie u Adolfa Friedricha Hesse (1809–1863), gry na skrzypcach u Ignaza Petera Lüstnera (1793–1873) i harmonii u Moritza Brosiga (1815–1887). W 1848 r. wstąpił do Konserwatorium Lipskiego, w latach 1849–51 był w Weimarze uczniem Ferenca Liszta (1811–1886). Od 1852 r. przebywał ponownie w Lipsku i studiował kompozycję u Moritza Hauptmanna (1792–1868). W 1865 r. został dyrygentem chóru w lipskiej synagodze, w 1866 stowarzyszenia śpiewaczego "Psalterium" i w latach 1867–69 kierownikiem towarzystwa muzycznego "Euterpe". Od 1871 r. był nauczycielem gry na fortepianie, kompozycji i teorii muzyki w Konserwatorium Lipskim. Jako pedagog Salomon Jadassohn zyskał wielkie uznanie. Do grona jego uczniów należeli Edvard Grieg (1843-1907), Heinrich Zöllner (1854-1941), Richard Wetz (1875-1935). Również jego podręczniki do nauki teorii muzyki i kompozycji znalazły uznanie o czym świadczy fakt, że zostały przetłumaczone na inne języki.

Dzieła (wybór)

Pisma

  • Lehrbuch der Harmonie. 1883.
  • Lehrbuch des einfachen, doppelten, drei- und vierfachen Contrapuncts. 1884.
  • Die Lehre vom Canon und von der Fuge. 1884.
  • Die Formen in den Werken der Tonkunst. 1884.
  • Erläuterungen zu ausgewählten Fugen aus Johann Sebastian Bach's wohltemperirtem Clavier ; Supplement zu des Verfassers Lehrbuch des Canons und der Fuge. 1887.
  • Lehrbuch der Instrumentation. 1889.
  • Die Kunst zu moduliren u. zu präludiren. 1890.
  • Aufgaben und Beispiele für die Studien in der Harmonielehre : mit Bezugnahme auf des Verfassers Lehrbuch der Harmonie. 1891.
  • Allgemeine Musiklehre. 1892.
  • Schlüssel zu den Aufgaben der Elementar-Harmonielehre. 1895.
  • Tonbewusstsein : die Lehre vom musikalischen Hören. 1899.
  • Melodik und Harmonik bei Richard Wagner. 1899.
  • Les formes musicales dans les chefs-d'oeuvre de l'art. 1900.
  • Der Generalbass. Eine Anleitung für die Ausführung der Continuo-Stimmen in den Werken der alten Meister. 1901.

Literatura

  • Othmar Wessely: Jadassohn, Solomon w Neue Deutsche Biographie (NDB). Band 10, Duncker & Humblot, Berlin 1974, ISBN 3-428-00191-5, s. 260.
  • Beate Hiltner: Salomon Jadassohn. Komponist – Musiktheoretiker – Pianist – Pädagoge. Eine Dokumentation über einen vergessenen Leipziger Musiker des 19. Jahrhunderts. Leipziger Universitäts-Verlag, Leipzig 1995.

Linki