Jörg-Peter Mittmann


Jörg-Peter Mittmann (ur. w 1962 r. w Minden, Nadrenia Północna-Westfalia) - niemiecki kompozytor i teoretyk muzyki.

Życiorys


Mittmann otrzymał muzyczne wykształcenie m.in. u kompozytorów Giselhera Klebe (1925-2009) i Walter Steffens oraz oboistów Helmuta Winschermanna i Gernota Schmalfußa. Jednocześnie studiował filozofię i historię (m.in. u Reinharta Kosellecka (1923-2006), od 1982 r. przy wsparciu Studienstiftung des deutschen Volkes. W 1992 r. doktoryzował się u Rolfa-Petera Horstmanna pracą o wczesnym idealizmie niemieckim. W kolejnych latach nastąpiły publikacje na tematy związane z subiektywnością, estetyką muzyki, analizą języka i teorią muzyki. Prowadził wykłady i seminaria na uniwersytetach m.in. w Duisburgu, Wuppertalu, Bochum i Monachium oraz pracował jako nauczyciel teorii muzyki w Musikhochschule Münster, jak również brał udział w wielu kongresach. Jego zainteresowanie skierowane jest na kwestie granicy między muzyką i filozofią.

W 1990 r. należał do założycieli zespołu Ensemble Horizonte (Detmold), którego jest kierownikiem artystycznym. Zespół daje do 40 koncertów rocznie, w których przedstawia muzykę klasyczną.

Jörg-Peter Mittmann otrzymał różne nagrody i wyróżnienia m.in.:

  • 2000: Kulturförderpreis des Kreises Herford,
  • 2001: Kompositionswettbewerb des Ostdeutschen Rundfunks Brandenburg,
  • 2002: Kulturpreis des Landesverbands Lippe.

Dzieła (wybór)


  • Triptychon. 1981, na chór i orkiestrę.
  • Ballade. 1984, na dużą orkiestrę.
  • "The View from Nowhere". 2000, na gitarę i zespół.
  • Brahms-Kaleidoskop. 2005, na obój, skrzypce, altówkę i wiolonczelę.
  • Passacaglia. 2006, na małą orkiestrę.
  • Jenseits der Bläue. 2013, na siedem instrumentów.

Linki