Moritz Hauptmann
Moritz Hauptmann (ur. 13 października 1792 r. w Dreźnie; zm. 3 stycznia 1868 r. w Lipsku) - niemiecki kompozytor, skrzypek i teoretyk muzyki. (wyznania ewangelickiego)
![]() |
Moritz Hauptmann. Źródło: Wikimedia Commons |
Genealogia
Ojciec Johann Gottlob (1755-1813), saksoński krajowy mistrz budowlany; matka Louise Salome Saxe, z Genewy; - ożenił się w 1841 r. z Susette Hummel (1811-1890), piosenkarką i malarką; miał 3 dzieci.
Życiorys
Moritz Hauptmann zaczął uczyć się gry na skrzypcach w wieku 8 lat. Od 1808 r. uczył się gry na fortepianie i basu generalnego. W 1811 r. kontynuował edukację muzyczną w Gocie u Ludwiga Spohra (1784-1859). W latach 1812-1815 był skrzypkiem w orkiestrze dworskiej. Przez kolejne lata pracował jako prywatny nauczyciel muzyki w Rosji (Petersburg, Moskwa, Połtawa, Odessa). Początkiem 1820 r. wrócił do Niemiec i w 1822 r. został skrzypkiem w książęcej kapeli dworskiej w Kassel, gdzie pracował z Spohrem.
W 1842 r. dzięki protekcji Felixa Mendelssohna-Bartholdy (1809-1847) został dyrektorem muzycznym chóru chłopięcego Thomanerchor w Lipsku. Urząd ten sprawował do śmierci. W 1843 r. przyjął posadę nauczyciela teorii muzyki w konserwatorium w Lipsku. W 1850 r. założył m.in. razem z Otto Jahnem (1813-1869), Robertem Schumannem (1810-1856) i Ludwigiem Spohrem towarzystwo Bach-Gesellschaft, którego został pierwszym przewodniczącym. Wydał pierwsze trzy tomy dzieł Jana Sebastiana Bacha (1685-1750). Moritz Hauptmann zmarł 3 stycznia 1868 r. w wieku 75 lat w Lipsku.
Twórczość
Kompozycje Hauptmanna obejmują zarówno dzieła religijne, jak również świeckie. Stworzył utwory chórowe, pieśni i motety. Jako teoretyk muzyki i pedagog uzyskał duże uznanie w drugiej połowie XIX wieku. Uczniami jego byli m.in. Hans von Bülow (1830-1894), Joseph Joachim (1831-1907), Ferdinand David (1810-1873) i Friedrich Curschmann (1805-1841). Jego pisma teoretyczno-muzyczne wzbudzały w tamtym czasie duże uznanie. W obecnych czasach jego dzieła i prace są już prawie zapomniane.
Dzieła (wybór)
Kompozycje
- Sechs vierstimmige Lieder für Sopran, Alt, Tenor und Baß.
- Wunderbar ist mir geschehn.
- Die Nacht ist gekommen.
- Abendruhe.
- Gebet "Gott sei uns gnädig".
- Morgengesang "Komm, lasset uns".
- Wer unter dem Schirm des Höchsten.
- Lauda anima mea Dominum.
Pisma
- Die Natur der Harmonik und der Metrik: zur Theorie der Musik. 1853.
- Briefe von Moritz Hauptmann, Kantor und Musikdirektor an der Thomaschule zu Leipzig an Franz Hauser. - 1. Mit H.s̕ Bildniss. 1871.
- Briefe von Moritz Hauptmann, Kantor und Musikdirektor an der Thomaschule zu Leipzig an Franz Hauser. - 2. 1871.
Literatura
- Robert Eitner: „Hauptmann, Moritz”. W: Allgemeine Deutsche Biographie (ADB). Tom 11, Duncker & Humblot, Leipzig 1880, s. 81-83.
- Horst Heussner: „Hauptmann, Moritz”. W: Neue Deutsche Biographie (NDB). Tom 8, Duncker & Humblot, Berlin 1969, ISBN 3-428-00189-3, s. 108.