Friedrich August von Kaulbach

Friedrich August Christian Siegmund von Kaulbach (także Fritz August von Kaulbach; ur. 2 czerwca 1850 w Monachium; zm. 26 lipca 1920 w Ohlstadt koło Murnau am Staffelsee) – niemiecki malarz. (wyznanie ewangelickie)

Friedrich August von Kaulbach - Maler
Friedrich August von Kaulbach.
Źródło: Wikimedia Commons

Genealogia

  • Ojciec : Friedrich (1822–1903), malarz, po sześcioletnim okresie nauki u kuzyna Wilhelma von Kaulbacha (1805–1874) pracował w Monachium.
  • Matka : Sophie Mathilde z domu Knosp (1818–54).
  • Wujek ze strony ojca : Wilhelm von Kaulbach (1805–1874), malarz.
  • Wujek ze strony mamy : Rudolf Knosp (1820–97), przemysłowiec, współzałożyciel firmy BASF.
  • Brat przyrodni : Anton (1864–1930), malarz.
  • Siostra przyrodnia : Antonie (1876–1958), portrecistka.
  • Ożenił się : 1) w Hanowerze w 1873 (rozwód w 1897) z Wilhelmine z domu Lahmeyer (Mina, 1849–1934), 2) w Kopenhadze w 1897 ze skrzypaczką Fridą z domu Schytte (1871–1948).
  • Dzieci : 3 córki z drugiego małżeństwa m.in. Hedda (żona rzeźbiarza i rysownika Toni Stadlera (1888–1982)) i Mathilde (żona malarz Maxa Beckmanna (1884–1950)).

Życiorys

W wieku sześciu lat Friedrich August von Kaulbach przeprowadził się z ojcem, który został powołany przez króla Jerzego V na malarza nadwornego, do Hanoweru. Pierwsze lekcje malarstwa otrzymał od ojca. W latach 1868–70 uczył się w Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze u Karla Rauppa (1837–1918) i Augusta von Krelinga (1819–1876). Przelotnie wracał też do atelier ojca, kopiował obrazy w drezdeńskiej galerii i w 1872 osiadł w Monachium. Tam przyłączył się do towarzystwa artystycznego „Allotria”, z którego w 1892 powstała Monachijska Secesja. Liczne karykatury, których obiektem byli członkowie towarzystwa, zawarł w cyklu Lenbachiade.

Od 1873 podróżował kilkakrotnie do Włoch, w 1877 razem z Franzem Lenbachem (1836–1904), Hansem Makartem (1840–1884) i innymi pojechał do Antwerpii i Holandii. Na podstawie artystycznego karnawału w 1876 ,Ein Hoffest Karls V., wynikły dwa obrazy kostiumowe, w których odniósł się do portretu Pani Gedon (1870) Wilhelma Leibla (1844–1900). Odniosły one wielki sukces w Monachium i na światowej wystawie w 1878 w Paryżu. Były to: portret szwagierki Johanny Lahmeyer w stroju córki pana zamku (Burgfräulein) i portret pani Gedon z synem. Liczne inne obrazy przedstawiające postacie w historycznych kostiumach kończy scena rodzinna na dworze Dzień majowy (Ein Maientag, 1879).

W latach 1883–85 Friedrich August von Kaulbach spędzał corocznie zimę w Paryżu, gdzie studiował francuskie malarstwo portretowe, którego wpływ widać od 1883 w obrazach: Rodzeństwo Rangabé (Geschwister Rangabé) i Pani M. (Frau M.). Otrzymany złoty medal w 1884 na wystawie w Berlinie za portret siostry spowodował, że stał się najbardziej poszukiwanym portrecistą w Niemczech – szczególnie jako portrecista kobiet. Nawiązał kontakty z arystokracją, na polowaniu poznał księcia Bawarii Luitpolda Wittelsbacha (1821–1912), który mianował go w 1886 dyrektorem Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Jednak już w 1888 chciał zrezygnować z tego stanowiska, na co uzyskał zgodę dopiero w 1891.

Od końca lat 90-tych XIX wieku wzrastała sława Friedricha Augusta von Kaulbacha jako malarza, zwłaszcza dzięki sprzedaży podobizn artystek: Geraldine Farrary (1882–1967, Isadory Duncan (1877–1927), Ruth Saint Denis (1879–1968), jego drugiej żony skrzypaczki i innych. Do kręgu osób, których portrety malował należeli członkowie dworów panujących i rodzin szlacheckich, naukowcy i finansiści. Ostatnie lata życia spędził w dużej części w Ohlstadt, gdzie malował przeważnie pejzaże i wykonał serię rycin.

Podobnie jak Lenbach połączył historyczne formy z fotograficznym oddaniem detali przede wszystkim rysów twarzy, po części używając faktycznie fotografii. W tematach mitologicznych, religijnych i alegorycznych preferował postać kobiecą, która ukazywała się jako „Flora”, „Psyche” czy „Madonna”.

Obrazy (wybór)

Kaulbach Geraldine Farrar

 

Studium do portretu śpiewaczki Geraldine Farrar.
Źródło: Wikimedia Commons

Rosario Guerrero jako Carmen

 

Rosario Guerrero jako Carmen (1908).
Źródło: Wikimedia Commons

Germania

 

Germania (1914).
Źródło: Wikimedia Commons

Literatura

  • Friedrich August von Kaulbach w Hans Vollmer (Hrsg.): Allgemeines Lexikon der Bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart. Begründet von Ulrich Thieme und Felix Becker. Tom 20: Kaufmann–Knilling. E. A. Seemann, Leipzig 1927, s. 20–22.
  • Klaus Zimmermanns: Kaulbach, Friedrich August Ritter von Neue Deutsche Biographie (NDB). Tom 11, Duncker & Humblot, Berlin 1977, ISBN 3-428-00192-3, s. 354–356 (online).

Linki