Carl Blechen

Carl Blechen, właściwie Carl Eduard Ferdinand Blechen (ur. 29 lipca 1798 w Cottbus (pol. Chociebuż); zm. 23 lipca 1840 w Berlinie) – niemiecki malarz pejzażysta. Od 1835 członek i profesor Akademii Sztuk w Berlinie. Jego styl i motywy (grobowce, ruiny zamków i klasztorów, krajobrazy) zgodne były z ideami malarstwa romantycznego w przedstawianiu piękna natury, ale był także jednym z pierwszych malarzy europejskich, którzy przedstawiali początki industrializacji w swoich pejzażach.

Carl Blechen Selbstbildnis
Carl Blechen, autoportret, po 1825.

Genealogia

  • Ojciec : Adrian (zm. 1821), pruski urzędnik podatkowy z Regensburga;
  • Matka : Christiania Happatz;
  • Ożenił się : w Berlinie w 1824 z Dorotheą z domu Boldt.

Życiorys

Carl Blechen Walcownia Neustadt Eberswalde
Walcownia Neustadt-Eberswalde, 1830.

Carl Blechen zrezygnował w wieku 24 lat z pracy w banku i od 1822 uczył się malarstwa w Akademii Sztuki w Berlinie, gdzie od 1823 roku był uczniem malarza pejzażysty Petera Ludwiga Lütke (1759–1831). W czasie studiów odbył kilkumiesięczną podróż do Drezna, siedziby malarstwa romantycznego, gdzie działał Caspar David Friedrich (1774–1840). Dzięki pośrednictwu architekta Karla Friedricha Schinkela (1781–1841) otrzymał posadę dekoratora w Königsstädtisches Theater w Berlinie i od sierpnia 1824 do czerwca 1827 roku stworzył liczne obrazy sceniczne. Od 1824 roku stale uczestniczył w jesiennych wystawach organizowanych przez Akademię Sztuki w Berlinie. W 1826 roku wybrano go do Berlińskiego Stowarzyszenia Artystów. Latem 1828 roku przebywał kilka tygodni nad Morzem Bałtyckim.

Punkt zwrotny w jego życiu stanowiła podróż włoska, w którą wyruszył końcem października 1828 roku z Berlina. Końcem listopada przybył do Rzymu i pozostał tam do maja 1829 roku. Następnie dwa miesiące spędził w okolicach Neapolu i w lecie wrócił do Rzymu, skąd jesienią wyruszył do Berlina. W następnych latach elementy romantycznego obrazu stopiły się z nowym poczuciem obiektywizmu i materializmu. Od 1831 roku był profesorem malarstwa krajobrazowego w Akademii Sztuki w Berlinie i często szukał z uczniami rodzimych motywów. W 1835 roku wybrano go na członka Pruskiej Akademii Sztuki. Rok później pojawiły się pierwsze oznaki choroby, a od 1837 choroba przybrała formę silnej depresji z zaburzeniami psychicznymi. Wyzdrowienie okazało się niemożliwe i Carl Blechen zmarł 23 lipca 1840 roku w Berlinie, mając zaledwie 42 lata.

Dzieła (wybór)

G A L E R I A

Obrazy

  • Zamek rycerski przy Tannenweiher, ok. 1823, olej na drewnie, 18 x 25 cm, Stara Galeria Narodowa w Berlinie
  • Grobowiec, ok. 1823, Olej na kartonie na drewnie, 13,5 x 23 cm, Stara Galeria Narodowa w Berlinie
  • Ruiny klasztoru Oybin, ok.1823, olej na papierze na płótnie, 44 x 53 cm, Stara Galeria Narodowa w Berlinie
  • Idealny krajobraz górski, ok. 1823, olej papierze na drewnie, 20,6 x 29,5 cm, Stara Galeria Narodowa w Berlinie
  • Wzburzone morze z latarnią, ok. 1826, olej na płótnie, 72 x 115 cm, Hamburger Kunsthalle
  • Gotyckie ruiny kościoła, 1826, Gemäldegalerie, Drezno
  • Krajobraz demoniczny, ok. 1826, Museum Georg Schäfer, Schweinfurt
  • Kąpiący się w parku w Terni, 1828/29, Staatsgalerie, Stuttgart
  • Forum Romanum 1829, Belvedere, Wiedeń
  • Popołudnie na Capri, 1829, Belvedere, Wiedeń
  • Mühlental bei Amalfi, ok. 1829, olej na papierze na płótnie, 14 x 21,6 cm, Hamburger Kunsthalle
  • Wezuwiusz, Goethemuseum, Frankfurt nad Menem
  • W parku przy Villa d’Este, 1830, Stara Galeria Narodowa w Berlinie
  • Walcownia Neustadt-Eberswalde, 1830, olej na drewnie, 25,5 x 33 cm, Stara Galeria Narodowa w Berlinie
  • Dwie damy w parku, ok.1830/32, olej na płótnie, 39,5 x 33,2 cm, Nowa Pinakotek, Monachium
  • Budowa Diabelskiego Mostu, ok. 1830/32, olej na płótnie, 77,8 x 104,5 cm, Nowa Pinakotek, Monachium
  • Widok wnętrza dawnej palmiarni na Wyspie Pawiej (Pfaueninsel) koło Poczdamu, 1832/34, olej na papierze na płótnie, 64 x 56 cm, Hamburger Kunsthalle
  • Widok na Assis, ok 1832/35, olej na płótnie, 97,3 x 146,5 cm, Nowa Pinakotek, Monachium
  • Dziedziniec klasztorny z krużgankiem, ok. 1833/35, Museum Georg Schäfer, Schweinfurt
  • Pejzaż leśny o poranku, 1835, olej na płótnie, 28,9 x 34,6 cm, Nowa Pinakotek, Monachium

Rysunki

  • Średniowieczny zamek z grupą jeźdźców, pióro, tusz, akwarela, ołówek, 24,6 x 33,2 cm, Kupferstichkabinett der Staatlichen Museen zu Berlin
  • Dąb - studium, 12.03.1823, pióro, tusz, 39,3 x 31,1 cm, Kupferstichkabinett der Staatlichen Museen zu Berlin
  • Biały grobowiec, 1823, pióro, ołówek, 14,7 x 19,3 cm, Kupferstichkabinett der Staatlichen Museen zu Berlin
  • Straszny myśliwy, 1826, pióro, ołówek, 45,6 x 64,5 cm, Kupferstichkabinett der Staatlichen Museen zu Berlin
  • Krajobraz parkowy, ok. 1831, akwarela, ołówek, 23,2 x 37,2 cm, Kupferstichkabinett der Staatlichen Museen zu Berlin
  • Chata w lesie, 1832/34, Pióro i pędzel w brązie, na tle wstępnego rysunku ołówkiem grafitowym na papierze vergé, 43,4 x 59,7 cm, Kupferstichkabinett Staatlichen Museen zu Berlin

Literatura

  • Robert Dohme: Blechen, Karl Eduard Ferdinand w Allgemeine Deutsche Biographie (ADB). Tom 2, Duncker & Humblot, Leipzig 1875, s. 700.
  • Paul Ortwin Rave: Blechen, Karl w Neue Deutsche Biographie (NDB). Tom 2, Duncker & Humblot, Berlin 1955, ISBN 3-428-00183-4, s. 295.

Linki