Ernst Barlach
Ernst Barlach (ur. 2 stycznia 1870 w Wedel, Holsztyn; zm. 24 października 1938 w Rostocku, choć inne źródła[1] podają Güstrow) – niemiecki rzeźbiarz i dramaturg. Znany przede wszystkim z rzeźb wykonanych w drewnie i brązie. Sporządził też liczne rysunki, litografie i drzeworyty. Twórczość pisarska i wizualna Ernsta Barlacha umiejscawiana jest między realizmem a ekspresjonizmem. (wyznanie luterańskie)
![]() |
Ernst Barlach, autoportret, 1928. Źródło: Wikimedia Commons |
Genealogia
- Ojciec : Georg Barlach (1839–84), lekarz;
- Matka : Johanna Louise z domu Vollert (1845–1920);
- Stan cywilny : kawaler;
- Towarzyszka życia : Marga (Margarethe Charlotte Henriette) Böhmer z domu Graeber (1887–1969);
- Dzieci : 1 nieślubny syn.
Życiorys i twórczość
Ernst Barlach uczęszczał w latach 1888–91 do Szkoły Rzemiosła Artystycznego w Hamburgu, a następnie od 1891 do 1895 roku do Akademii Sztuk Pięknych w Dreźnie, gdzie był uczniem Roberta Dieza (1844–1922). W 1895 i 1896 studiował w Académie Julian w Paryżu. Po powrocie do Hamburga stworzył w 1897 roku postacie figuralne w tamtejszym ratuszu, a w 1898/99 roku do ratusza w Altonie. W latach 1898–1902 rysował dla czasopisma „Jugend”.
W czasie pobytu w Berlinie (1899–1901) poznał historyka sztuki Karla Schefflera (1869–1951). W latach 1901–04 wykonywał w rodzinnym mieście Wedel portrety, płyty nagrobne i ceramikę. Dzięki pośrednictwu Petera Behrensa (1868–1940) został nauczycielem w szkole ceramiki w Höhr w Westerwald, ale już pół roku później znowu wyjechał do Berlina. Razem z bratem wyruszył 2 sierpnia 1906 roku w podróż po Rosji. Po powrocie do Berlina poznał rzeźbiarza Augusta Gaula (1869–1921) i handlarza dziełami sztuki Paula Cassirera (1871–1926). W latach 1907–08 rysował dla czasopisma „Simplizissimus”. We Florencji, gdzie zamieszkał w następnym roku zaprzyjaźnił się z poetą Theodorem Däublerem (1876–1934). Od 1910 roku mieszkał w Güstrow. W 1919 roku został członkiem Akademii Sztuki w Berlinie, w 1925 honorowym członkiem Akademii Sztuki w Monachium, w 1924 otrzymał Nagrodę im. Kleista, a w 1933 order Pour le mérite für Wissenschaften und Künste.
Po długich latach poszukiwań znalazł swoją formę wyrazu w 1906 roku po podróży do Rosji. Dość często przerażała jego bezpośredniość wyrażenia wewnętrznych procesów, aż po opętanie demoniczne. Sam mówił o swoich pracach jako duchowych przeżyciach, które stały się drewnem. W miejsce ewidentnego piękna istnieje w jego rzeźbach bogactwo duchowej ekspresji. Jego rzeźby przedstawiają przeważnie samotne postacie: Żebraczka (1907), Samotny (1911),Spacerowicz (1912), Mojżesz (1919), Uchodźca (1920), Śpiewający mężczyzna (1928), Flecista (1936) i inne.
Podobnie jak średniowieczni mistrzowie Ernst Barlach rzeźbił przeważnie w drewnie. To zainteresowanie sztuką średniowiecza sprawiło w 1929 roku, że z inicjatywy Carla Georga Heise (1890–1979) otrzymał zlecenie na wykonanie 8 wypalanych z gliny figur do nisz kościoła św. Katarzyny w Lubece. Nacjonalizm uniemożliwił dokończenie tej pracy. Z powierzonego mu zadania zrealizował tylko 3 rzeźby: Żebrak o kulach, Śpiewający uczeń klasztorny, Kobieta na wietrze, które po 1945 roku trafiły wreszcie na miejsce ich przeznaczenia. Oprócz prac w drewnie i glinie tworzył także w porcelanie (wczesny okres twórczości) i brązie. Pomniki Barlacha upamiętniające poległych w czasie I wojny światowej w Magdeburgu, Hamburgu, Kilonii i Güstrow (Unoszący się anioł obecnie w ewangelickim kościele Antoniterkirche w Kolonii) były pomnikami przeciw wojnie, przynoszącej zagładę i okropne cierpienia.
Prace Ernsta Barlacha były już w okresie Republiki Weimarskiej ostro krytykowane przez polityczną prawicę jako „kulturowo-bolszewickie”. Przede wszystkim Magdeburski pomnik chwały (Magdeburger Ehrenmal w Magdeburgu i Hamburski pomnik chwały: Matka w żałobie z dzieckiem (Hamburger Ehrenmal: Trauernde Mutter mit Kind) w Hamburgu ściągnęły na siebie gniew kręgów nacjonalistycznych i zostały po 1933 roku zniszczone. Naziści uważali Ernsta Barlacha za artystę „zdegenerowanego”. Pomimo, że w 1937 roku usunięto ok. 400 jego rzeźby z niemieckich muzeów, a część z nich zniszczono, to Ernst Barlach do śmierci wykonywał nadal rysunki i rzeźby oraz pisał teksty, które zawierały autobiograficzne wrażenia z przytłaczającej rzeczywistości.
Dzieła (wybór)
Rzeźby
- Siedząca kobieta (Sitzendes Weib, 1908, Germanisches Nationalmuseum w Norymberdze, drewno świerkowe, 20,5 × 17,2 × 10 cm
- Berserk (Der Berserker), 1910, drewno orzechowe
- Ponowne spotkanie (Das Wiedersehen, Chrystus i Tomasz), 1926, Staatliches Museum Schwerin, drewno, wysokość 103 cm
- Unoszący się anioł (Der Schwebende Engel, 1927, katedra w Güstrow i kościół Antoniterkirche w Kolonii. Twarz jest portretem Käthe Kollwitz.
- Śpiewający mężczyzna (Der singende Mann), 1928, Germanisches Nationalmuseum w Norymberdze, brąz, 50 × 47 × 42 cm
- Magdeburski pomnik chwały (Magdeburger Ehrenmal), 1929, katedra w Magdeburgu, drewno, grupa figuralna
- Kobieta na wietrze (Frau im Wind), 1930, w krużganku katedry St.-Paulus w Münster), brąz
- Hamburski pomnik chwały: Matka w żałobie z dzieckiem (Hamburger Ehrenmal: Trauernde Mutter mit Kind), 1931, zrekonstruowany w 1949
- Nauczający Chrystus (Der lehrende Christus), 1931. Jeden odlew znajduje ię na grobie malarza Christiana Rohlfs (1849–1938) w Hagen, drugi w Stedelijk van Abbe-Museum w Eindhoven, trzeci w Christuskirche Hamburg-Othmarschen, kościele w czwarty w Kassel, piąty w kościele Antoniterkirche w Kolonii.
- Czytający mnisi (Lesende Mönche), 1932, drewno dębowe, Nationalgalerie Berlin
- Wędrowiec na wietrze (Der Wanderer im Wind), 1934
- Czytelnik (Der Buchleser), 1936, brąz, Staatliches Museum Schwerin
Dramaty
- Der tote Tag (Martwy dzień, 1912)
- Der arme Vetter (Biedny kuzyn, 1918)
- Die echten Sedemunds (1920)
- Der Findling (Znajda, 1922)
- Der blaue Boll (1926)
Cytaty
- Każda sztuka potrzebuje dwóch ludzi: jednego, który ją robi i drugiego, który ją potrzebuje.
- Droga nie potrzebuje D_O_K_Ą_D. Wystarczy S_K_Ą_D.
- Istnieją tylko dwie rasy: duchowa i nieduchowa.
- Bóg ukrył się za wszystkim, a we wszystkim są wąskie szczeliny, przez które świeci – świeci i błyska. Całkiem wąskie, delikatne szczeliny, tak cienkie, że jeśli raz odwróci się głowę, to już nigdy ich się nie znajdzie.
- Przywilejem młodości jest popełnianie błędów, ponieważ ma ona dość czasu, aby je skorygować.
- Kto ma uszy do słuchania, ryzykuje, jeśli w tym samym czasie zaniedba stosowanie oczu, że mu się wmówi coś o rzeczach, do zrozumienia których potrzebne są przede wszystkim oczy.
- Jeśli chcesz uczcić pamięć zmarłych, zostaw ich w ich miejscu spoczynku.
- Czasy są w nas a nie my w nich.
Literatura
- Leonie von Wilckens: Barlach, Ernst Heinrich w Neue Deutsche Biographie (NDB). Tom 1, Duncker & Humblot, Berlin 1953, ISBN 3-428-00182-6, s. 591–593.
Linki
- Prace Ernsta Barlacha i o nim w Deutsche Digitale Bibliothek.