Louis Moilliet


Louis Moilliet (ur. 6 października 1880 w Bernie; zm. 24 sierpnia 1962 w Vevey, w kantonie Vaud) – szwajcarski malarz i witrażysta. Jego ekspresjonistyczny styl malowania był związany z ruchem orfizmu. (wyznanie ewangelickie)

Genealogia


  • Ojciec : Georges (1842–1903), oficer, komendant centralnego magazynu kawalerii w Bernie
  • Matka : Mathilde z domu Scherer (1854–1941), właścicielka pensjonatu
  • Ożenił się : 1) w Bernie w 1910 z pianistką Hélène z domu Gobat (1876–1916), 2) w Bernie w 1923 (rozstali się w 1930) z rozwiedzioną Margarethą Barth (1884–1944), córką Karla Zaeslina i Margarethy Charlotte Schiess
  • Dzieci : z pierwszego małżeństwa syn Pierre (ur. 1916), inżynier agronom; z drugiego małżeństwa syn Peter (ur. 1921), rzeźbiarz.

Życiorys


Moilliet uczęszczał do gimnazjum w Bernie, gdzie zawarł znajomość z Paulem Klee (1879–1940), z którym razem malował i grał na skrzypcach. Po maturze ukończył naukę jako malarz dekoracji. W latach 1901–04 był uczniem Fritza Mackensena (1866–1953) w Worpswede, jak również Hansa Olde (1855–1917) w Weimarze. Od 1904 d0 1908 r. studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Stuttgarcie u Leopolda von Kalckreutha (1855–1928) i Adolfa Hölzela (1853–1934). W tym czasie przebywał też w Rzymie.

W 1909 r. odbył pierwszą podróż do Tunezji. Dwa lata później poznał Franza Marca (1880–1916) i zaprzyjaźnił się z Augustem Macke (1887–1914), którego spotkał pierwszy raz w 1909 r. w Paryżu. Od 1912 r. Moilliet mieszkał nad jeziorem Thun. Gośćmi w jego domu byli m.in. Ferdinand Hodler (1853–1918), Emil Prochaska (1874–1948) i rzeźbiarz Auguste de Niederhausern zwany Rodo (1863–1913). W 1914 r. odbył razem z Macke i Klee kolejną podróż do Tunezji. Od 1919 r. ponownie przebywał w Tunezji i do 1933 r. odbywał częste podróże do Hiszpanii, szczególnie na Majorką. Od 1939 r. mieszkał w swoim domu „La Tour de Peilz” w Corsier nad Jeziorem Genewskim.

Prace Moilliet'a powstałe między 1913 a 1923 r. pokazują wyraźne wpływy Macke i Roberta Delaunaya (1885–1941), ale wykazują jednoczenie wielką samodzielność. Spośród obrazów wyróżniają się Berliner Variété (1913, Bern, Kunstmuseum), Im Zirkus (1913/14, Bern, Kunstmus.) i Das große Karussell (1916/17, Winterthur, Kunstmuseum).

Podczas podróży z Klee i Macke do Tunezji namalował obraz olejny Kairouan (1914, Kolonia, Wallraf-Richartz-Museum), natomiast między 1918 a 1933 liczne akwarele, które cechuje niezwykła intensywność światła. Kunstmuseum w Bernie posiada kilka jego akwareli, większość znajduje się jednak w rękach prywatnych.

Od 1933 r. tworzył przede wszystkim witraże kościelne, np. w Lukaskirche (kościół Łukasza) w Lucernie (1934–36), Zwinglikirche (kościół Zwingliego) w Winterthur (1943–45) oraz Burgerspitalkapelle (kaplica w Burgerspital) w Bernie (1948–49).

Literatura


  • Jean-Christophe Ammann: Moilliet, Louis w Neue Deutsche Biographie (NDB). Tom 17, Duncker & Humblot, Berlin 1994, ISBN 3-428-00198-2, s. 716 (online).
  • Annette Baumann: Moilliet, Louis René w Historisches Lexikon der Schweiz.

Linki